Zrejme nemusíme hovoriť o tom, že motorkárske príslušenstvo, ktoré tvorí bezpečné a pohodlné oblečenie, no najmä kvalitná ochrana hlavy, je hádam najdôležitejším faktorom pri tomto životnom štýle. Investovať do motorky, ale pritom šetriť na výbave, sa nemusí vyplatiť. A keďže zorientovať sa v problematike výberu správneho oblečenia a helmy nemusí byť najmä pre začiatočníkov jednoduché, vytvorili sme pre vás krátky manuál, ako na to.
Začnime tým najdôležitejším, a to je prilba. Ide o prvok, ktorý je povinný zo zákona a podlieha presným smerniciam.
Výber prilby v prvom rade závisí logicky od toho, na akej motorke jazdíte. V ďalšom rade je dôležitý materiál, z ktorého je vyrobená. A v neposlednom rade je dôležitá výbava a funkčnosť helmy, ktoré môžu rozhodovať o jej pohodlnosti, vplyve vonkajšieho hluku, ventilácii či ochrane zraku.
Až potom by mal rozhodovať dizajn, osobný vkus a cena.
Je jasné, že ak nemáte na špičkovú prilbu rozpočet, budete musieť starostlivo vyberať. Prvoradá je ale bezpečnosť prilby a to, aby vám dokonale sedela.
Podľa typu motorky delíme:
Ďalšími kategóriami sú výklopné helmy a tiež otvorené helmy bez ochrany brady s ochranným plexisklom, alebo bez neho (kedy musíte použiť špeciálne okuliare). Existujú aj rôzne retro a štýlové helmy, ktoré sú však skutočne skôr o efekte, než o maximálnej bezpečnosti. Z opačného konca potom spomenieme športové integrálne prilby s maximálnou bezpečnosťou a pohodlnosťou pre profesionálnu jazdu na okruhu.
Čo sa týka materiálu, prilby sa vyrábajú z termoplastu, polykarbonátu či polyamidu, z kompozitu (uhlíkové a aramidové vlákna), alebo z karbónu (čisté uhlíkové vlákna). Najpevnejší a najľahší materiál je práve karbón, ale môže byť tiež pomerne málo trvácny. Z hľadiska bezpečnosti ale postačí ostať pri polykarbonátových, resp. polyamidových helmách. Ak chcete o čosi lepší materiál, zvoľte kompozit. Koniec koncov ale ostáva pravidlom, že prilbu, bez ohľadu na materiál, by ste mali meniť každé tri roky. Po páde ju musíte vymeniť okamžite. Každá prilba je vyrobená na jeden jediný úder, potom už nemá dostatočné ochranné vlastnosti.
Každá prilba by mala spĺňať európsku homologáciu ECE 22.05, čo je certifikát, bez ktorého nemôžete vyjsť na slovenské cesty. Takáto prilba dokáže zachrániť život, podľa štatistík až pri polovici počtu nehôd.
Ako teda podľa týchto informácií vyberať prilbu?
Prilba by vám mala dokonale sedieť. Nemala by byť voľná, ani vás nikde tlačiť, preto si ju pred kúpou dobre vyskúšajte.
Na určenie veľkosti helmy budete potrebovať krajčírsky meter. Obvod hlavy sa meria cez čelo, a to vo výške asi dva centimetre nad obočím tesne ponad uši. Výsledné centimetre si vyhľadáte v tabuľke veľkostí pre danú značku alebo obchod a určíte svoju veľkosť.
O tom, že rukavice sú nevyhnutnou výbavou zodpovedného motorkára, ani na minútu nezapochybujte. Pri páde to ruky schytajú ako jedna z prvých častí tela a o dôsledkoch je asi zbytočné hovoriť, stačí si to predstaviť. Ďalšia vec je potom pohodlie pri jazde, a celkovo, pri držaní riadidiel si ruky namáhate. A preto rukavice nepodceňujte a vyberajte si – opäť – hlavne podľa typu motorky, štýlu jazdy a bezpečnosti. Koža a textil sú tu opäť dva hlavné materiály. Pri rýchlej jazde vyberajte pevné kožené rukavice, ktoré obsahujú chrániče zápästí a kĺbov (tie najkvalitnejšie z nich sú vyrobené z titánu), pomalšia jazda na mestských typoch motocyklov si vyžaduje aspoň krátke textilné rukavice.
Akékoľvek si vyberiete, musia mať presnú veľkosť. Nesmú byť voľné, ani vás tlačiť. U rukavíc je táto rovnováha dosť dôležitá, priveľké rukavice môžu komplikovať ovládanie prepínačov na riadidlách motorky, pritesné zasa môžu zapríčiniť odkrvenie prstov. Správna veľkosť záleží od modelu a typu rukavíc, no vychádzať môžete vždy zo základných rozmerov.
Ako si zmerať ruky pri kupovaní rukavíc? Odmeriate si šírku dlane, a to tak, že dlaň obrátite palcom nahor a odmeriate si krajčírskym metrom šírku, asi v mieste, kde sú kĺby prstov a začína sa vnútorná oblasť dlane. Merať môžete aj obvod dlane: ide o meranie v tom istom mieste okolo kĺbov, ale meter si celý obtočíte okolo dlane a meriate celý obvod. Štandardné veľkosti sú v rozmedzí 17 až 26 centimetrov obvodu dlane.
Rozhodne ale odporúčame rukavice skúšať priamo v obchode. Ak nemáte inú možnosť, než kupovať ich cez internet, vopred si zistite, či sa dajú vymeniť, ak by nesedeli dobre. Rukavice by mali byť vašou druhou kožou.
Dnes už primárnou úlohou motorkárskeho oblečenia našťastie nie je vyzerať ako frajer, ale hlavne byť v bezpečí počas jazdy, chránený pred vonkajšími vplyvmi a v prípade pádu aj pred zraneniami. Opäť tento výber podlieha tomu, ako často jazdíte, aký typ motorky používate a pri akej rýchlosti.
V zásade máte na výber z materiálov textil, alebo koža. Oba typy majú svoje pre a proti a aj jednu spoločnú vec: je dobré myslieť pri ich výbere na dostatok reflexných prvkov. Pri kožených veciach je výhodou, že sa ťažšie opotrebujú a môžete ich tak nosiť celé roky pri plnej funkčnosti (v prípade, že vaše fyzické parametre sa výraznejšie nezmenia). Ďalej je výhodou to, že chrániče v koži lepšie dosadajú na telo a pri páde sa veľmi nehýbu. Naopak, nevýhodou koženého oblečenia je menšia pohodlnosť, nedostatok vetrania, nedostatočná odolnosť voči dažďu, a priznajme si, aj cena.
Textil má tiež svoje výhody aj nevýhody. Väčšia pohodlnosť, funkčnosť na dlhé cesty, nepremokavé materiály, lepšie vetranie. Hodí sa viac aj na terénne jazdy. Je však menej odolný a hrozí otočenie chráničov pri páde.
Typ oblečenia opäť závisí od vašich preferencií. Môžete si vybrať celistvú motorkársku kombinézu, myslite však na jej praktickosť, ak na motorke chodíte napríklad do práce. V niektorých prípadoch je lepšie zvoliť oddelené časti, čiže bundu a nohavice zvlášť.
Pri rukaviciach to znova záleží od toho, ako často a v akých podmienkach jazdíte. Na výber máte otvorené rukavice bez prstov vhodné na skútre, ale aj kožené zateplené celistvé rukavice s nepremokavou membránou na použitie aj počas chladných dní a pri vysokej rýchlosti. Vyskúšajte si ich na riadidlách, aby sa vám nešmýkali.
Aj pri výbere oblečenia si dajte načas a vyberajte dôsledne, hlavne si oblečenie dobre vyskúšajte, aby maximálne sedelo a malo všetky potrebné bezpečnostné prvky.
Na odmeranie veľkosti motorkárskej bundy potrebujete tieto parametre:
Pri nohaviciach si odmeriate
Nezabúdajte ani na spodné oblečenie. Máme na mysli termoprádlo, ktoré hlavne v zime pomáha telu udržiavať teplotu a pritom účinne odvádza pot a je priedušné. Malo by byť aj antialergénne, aby sa zamedzilo vzniku plesní a výskytu baktérií.
Nohy sú veľmi citlivá záležitosť. Predpokladajme, že i pri výbere bežnej obuvi si dáte záležať, sústredíte sa na kvalitu materiálov, šitia a na pohodlnosť. Rovnako precízne vyberajte aj topánky na motorku.
Aj tu platí, že typ topánok vyberáte podľa typu motorky a jazdného štýlu. Potrebujete vedieť svoju veľkosť a potrebujete si topánky dobre vyskúšať. Obuv by mala v prvom rade chrániť členky a holenné kosti, preto by na týchto miestach mala byť vystužená.
Ak máte viacero typov motoriek, na každú z nich budete potrebovať iný typ obuvi. Vo všetkých prípadoch je prospešná nepremokavá membrána, alebo aspoň nepremokavé návleky do topánok.
Pre určenie veľkosti nôh je najlepší postup ten, že si stúpnete na papier, obkreslíte si obe chodidlá a potom odmeriate najväčšiu vzdialenosť od palca po pätu. Vyššie číslo určuje veľkosť vašich chodidiel.